Monday, March 2, 2009

HaKiKaT SeBuaH iKaTaN...


28 Februari 2008...


sepupu aku, shy bertunang.. untung badan, umur baya aku je dah tunang... ye la, dia dah nak abih master pun... amik applied stat kat um... yang aku nih? ntah la... jgn kata nak tunang, nak abih blaja pun tak tau ble... tp takpe, aku akan teruskan jgk sbb aku dah jnji dgn seseorang... aku tak nak sia2kan hdp dia... so, aku kena trus blaja dan keje bgs2... huhuhu...

tepat kul 11, tepat k.. takde jnji2 melayu pny... rombongan laki pun smpai... dgn bwk 15 dulang tak silap aku... byk la plak... naya je mak chor nak bls 17 dulang... tp ye la... engineer petronas, mane tak byk...


nak dipendekkan cte... lpas sesi taaruf, shy pun slmt disarungkan cincin (boleh thn jgk lawa cincin 2) oleh bakal mak mentua dia... sedetik itu jgk, aku teringatkan seseorang... aku teringin nak tgk dia dlm keadaan 2... rndu aku pd dia tba2 dtg...

tp lamunan aku terhenti... acu, adk bongsu mak aku yg sorg je laki tegur aku... acu ni kaco btul, org nak berangan kejap pun tak senang... dgn tak pasal2 je acu yg dah kawin anak 4 sthn sorg pun ckp kat aku...

acu: aun, kte ble lg?
aun: aik, kte? sdr la wei... awk 2 dah berbini, anak sthn sorg pun ada hati lg...
acu: besa la... org laki bleh kawin 4... abah kamu 2 rilek je...
aun: byk la acu... repot kat ucu br tau...
acu: hehehe... kamu jgn lpe plak, lpas ni kang jlnkn tugas basuh pggn...
aun: yela2...

perkataan 'kte' 2 yg nak wat aku nak gelak mengilai 2... tp control, majlis tgh jln lg... fkran aku kembali pd si dia... memang jelas wajahnya dlm kepala aku ni... aku ingin bersama dia... pasti! whatever it takes, i wanna be with her... mmg dia yang aku impikan... insan bernama kekasih...

shy dan adiknya, aja...

ble dah abih mkn2, tp aku tak mkn pun... aku lpak kat blek smbil teringatkn dia... lgpun sbb dah makan ns lemak pagi td sblm rombongan smpai... wajah dia msih di fkrn aku... aku sgt merinduinya... only her...

lpas setel sume keje termasuk la basuh pggn dgn acu smbil gelak pecah perut, aku pun rilek2 la... lpas solat asar, acu ajak round2... berbekalkan avanza along yg aku pnjm jap, aku bwk acu, ucu, dan anak diorg, natasha n afi... si haris dgn alisha tgh men dgn sepupu2 yg len... anak diorg ni mmg comel2 bangat... hehehe... ktorg pi jln2 kat lumut smbil amik angin...

byk kenangan waktu kecik aku kat situ... kat teluk batik jgn ckp la... aku penah lemas kat situ... masuk hospital trus... aku dlu membesar di pangkor n manjung... lahir pun kat sitiawan...
kat umah bersalin... skang dah jd umah org tua... ntah2 mati pun kat situ jgk... huhuhu...

fkrn aku masih melayang pd
dia... aku nak berkongsi kenangan2 aku ni dgn dia... ktorg pun lpak la tepi pntai kat lumut... aduh... view2 cmni la yg wat aku makin teringat pd dia... aku nak dia berada di samping aku... sekarang...

hr 2 mmg ingatan aku tak penah lekang dr dia... aku hrp aku jgk ada dlm ingatan dia... aku pun nak ada ikatan dgn dia... itulah hakikatnya sesebuah ikatan 2... wlaupun sekadar pertunangan, ikatan 2 sgt suci... drpd situ la dtgnya ikatan yg lebih suci a.k.a perkahwinan... ikatan yg bermula drpd cinta... dan di mana terciptanya cinta, di situ rindu bermula... ikatan ini buat ada org bleh jd baik, jahat dan tak waras... ikatan ini jgk bleh wat seseorang itu lebih bhgia dr insan lain di dunia... dan tak ketinggalan ada yang merana sepanjang hdp kerana ikatan ini... tp hakikatnya ikatan ini tetap suci... cme kdg2 manusia je yg tak reti menilai ape sbnrnya cinta...

bg aku, selagi ada manusia dlm dunia ni, selagi 2 cnta takkan berakhir... selagi 2 la akan berkembangnya zuriat adam dan hawa... sbb setiap jiwa memerlukan cinta... cinta tulus suci yang lahir dr hati...

4 someone who i love most, i still and will love u forever... i'll be waiting 4
u...

-AdLi-

No comments: