Sunday, March 8, 2009

Enterpreneurship....


skang ni dah sem 5... sem ni aku ada amik sbjek ETR300 - Enterpreneurship a.k.a Keusahawanan... so dgn berbekalkan 6 org drpd Geng Kapak dlm grup aku, kami ditugaskan utk wat 1 proposal utk tubuhkan syarikat... dan selepas mesyuarat board of director (konon2 la), maka lahirlah Cap Ayam Pvt. Ltd. yang menjalankan bsnes penternakan ayam daging... dan sebulat suara kami jdkn company bapak aku sebagai bahan rujukan sbb bapak aku wat bsnes yg sama...

selepas bidang tugas dibahagikan, aku dilantik utk pgg portfolio Pengarah Urusan, Wan (Administration Manager), Yan (Financial Manager), FaFa (Production Manager I), Dean (Production Manager II), Hafesh (Marketing Manager)...

pd 6 mac 2009, bermulalah tugas kami sbgai saudagar ayam... kul 10 mlm aku, Dean, FaFa n Hafesh stat bertolak dr shah alam ke kuala kangsar dgn menggunakan kete FaFa yg tak bape nak ckup baterinya (nyaris dah smpai kuale br kong), smpai kuale kul 12 kot... smpai2 je lpak plak dgn member2 jahanam aku kat kuale 2... hehehe... kul 230 br smpai umah aku... 2 pun bkn nak tido, sempat men PS2 lg... men game bola... silap org la ajak aku men... mmg sayur sekor2 aku kejekan... hahaha...

esok pagi kul 11 ktorg bertolak ke ladang ayam bapak aku kat jalong, sg. siput... smpai2 je bapak aku dah standby kat sana... so bermulalah perbincangan ktorg tntg operasi penternakan ayam... mmg pening pale si FaFa 2... byk sgt production procedure yg bapak aku bg... nasib bek ada Dean sbgai Production Manager II... byk plak information yg bapak aku bg... angin dia baik plak hr 2... dekat 3 jam ktorg bncg pasal ayam... mcm nak jd bapak ayam plak (nauzubillah) hahaha... dr mula nak bina reban smpai la proses jual ayam termasuk taik ayam utk wat baja... sekali la dgn nama2 ubat yg kena bg kat ayam2 tu...



lpas azan zohor ktorg bertolak blk ke kuale... tp bapak aku ajak makan dlu, dia belanje... mmg sah angin dia tgh bek... kre bgs la 2... blk umah ape lg, meroloh la sekor2... aku tak dpt nak tdo sbb mak suh pi pekan jap... huhuhuh... dah la smlm drive, tido lmbt, hr ni tak ckup tido, nak blk kang drive lg...

mlm 2 jgk ktorg blk shah alam... kul 9 btolak, kul 1130 smpai dah... rekod br yg aku cipta... hahaha... wlaupun cuti ada 3 hr, tpksa korbankn jgk... ni pun br smpai la ni... tak tau nak watpe, post la kat blog ni jap... hehehehe....

p/s: kali ni ceria skit blog aku.. warna-warni... hahaha... wat blog smbil mamai, cmni la jdnya...

-AdLi-

No comments: